În Craiova circulă tramvaiul care l-a accidentat mortal, în 1956, pe Nicolae Labiș, în capitală
O poveste cu iz de legendă circulă în Depoul de Tramvaie al RAT Craiova. Printre mijloacele de transport pe șine se află unul cu un ”istoric” la care puțini s-ar aștepta. Povestea a fost transmisă din generație în generație, printre vatmani, cu interdicția de a fi spusă vreodată în public. Practic, tramvaiul care rulează astăzi cu numărul 660 este tramvaiul care în 1956, la București, îl accidenta mortal pe Nicolae Labiș.
” Eu lucrez la RAT încă de pe vremea lui Ceaușescu. M-am angajat în 1988, aveam 26 de ani. Într-o seară, ne-am strâns la un vin fiert, după terminarea programului. A venit un mecanic și oftat adânc: ” Iar s-a defectat criminalul!”. Eu, dacă eram mai nou, am privit nedumerit. Unul dintre colegii i-a spus să tacă, arătând spre mine, dar în cele din urmă, ceilalți au șoptit. ” Hai, mă, că îți spunem și ție. Uite, vezi tu tramvaiul ăla din colț? A fost adus aici la începutul lu’ 57, de la București si tras pe ”linie moartă” până în ț87, când au inaugurat tramvaiul la Craiova. E tramvaiul care l-a lovit pe poetul ăla care a scris ”Moartea căprioarei”, Nicolae Labiș. Se strică de cel puțin trei ori pe an, de când ne-a fost adus. Mai știi, poate e vreun blestem. Dar vezi că nu ai voie să spui nimănui”, ne-a destăinuit L. P. (inițiale fictive, menite să protejeze identitatea interlocutorului nostru), vatman la RAT Craiova, povestea desprinsă parcă din incredibil, pe care a aflat-o acum mai bine de 30 de ani.
Tramvaiul circulă și în zilele noastre. El a fost ”colantat” însă dacă veți privi cu atenție, tamponul din față este îndoit, se pare chiar de la fatidicul accident. Iar blestemul pare să nu îl lase nici acum, pentru că, exact ca în trecut, se strică de trei ori pe an.